تب کنگو چه بیماری است ؟ آیا درباره تب کریمه کنگو اطلاعات دقیقی دارید ؟

کریمه کنگو یک از بیماری های بین حیوانات و انسان است بیشتر به وسیله کنه منتقل می‌شود و یک نوع بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است. تب کریمه کنگو CCHF با تماس یا مصرف گوشت های آلوده حاصل میشود و بسیاری از این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

کنه مخزن و ناقل بیماری است، عفونت درانسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، یا تماس باپوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافتهای بیمار مبتلا ایجاد می‌شود. خطر انتقال در طی ذبح حیوان وجود دارد. پس از آلودگی یک نفر، ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند. تاکنون در سطح جهان همه‌گیری‌هایی از بیماری در سربازها ، اردوگاه‌ها ،یا کسانی که از گوسفند وگاو نگهداری می‌کنند و کارکنان بیمارستانی، اتفاق افتاده است. پرندگان در چرخه گسترش ویروس می‌توانند حامل کنه‌های آلوده باشند و خود مبتلابه بیماری نمی‌شوند(به جزء شترمرغ)

علائم تب کریمه کنگو

دوره کمون که بستگی به راه ورود ویروس دارد : پس از گزش کنه ، دوره کمون معمولاً ۳ – ۱ روز و حداکثر ۹ روز است این دوره به دنبال تماس با بافت یا خون‌آلوده معمولاً ۶ – ۵ روز است و در یک مورد حداکثر به ۱۳روز رسیده است.

مرحله قبل از خونریزی : شروع علائم ناگهانی است و حدود ۱ تا ۷ روز طول می‌کشد (میانگین ۳ روز). سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی (بخصوص در پشت پاها)،گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم ترس از نور (حساسیت به نور) اتفاق می‌افتد. ممکن است حالت تهوع ، استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن و گلودرد التهاب ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها، همراه می‌شود.

مرحله خونریزی دهنده: معمولاً در روز ۳ تا ۵ بیماری شروع می‌شود و ۱ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. خونریزی در مخاط‌ها و پتشی در پوست، هماتوم، و سایر پدیده‌های خونریزی دهنده مثل ملنا، هماتوری و خونریزی از بینی ، لثه و .. دیده می‌شود (لازم به ذکر است در بعضی موارد خونریزی قابل دید مراقبین بیمار نیست که یکی از علل تأخیر در تشخیص می‌باشد.)

بیماران از روز دهم وقتی ضایعات پوستی کم‌رنگ می‌شوند ، به‌تدریج بهبودی پیدا می‌کنند .اغلب بیماران در هفته‌های ۳ تا ۶ بعد از شروع بیماری، وقتی شاخصه‌ای خونی و آزمایش ادرار طبیعی شد از بیمارستان مرخص می‌شوند. ویژگی یا مشخصه دوره نقاهت طولانی بودن آن به همراه ضعف می‌باشد که ممکن است برای یک ماه یا بیشتر باقی بماند.

راه‌های انتقال تب کریمه کنگو

  • گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست
  • تماس با دام آلود (ذبح، قطعه‌قطعه کردن و تمیز کردن، پوست، خون و ترشحات)
  • مصرف گوشت تازه خام یا نیم‌پز حیوانات آلوده
  • تماس با خون و ترشحات بیمار و استنشاق هوای آلوده

ادامه مطاب: https://doctor-news.ir/515/